به گزارش شهرآرانیوز، سومین روز از رویداد «روایت شهر» با کارگاه آموزشی هادی مقدمدوست و با موضوع «موقعیت در روایت» در کارخانه نوآوری مشهد آغاز شد.
مقدمدوست در بخشی از این کارگاه گفت: داستان با «مسئلهدار شدن» آغاز میشود؛ آغاز شکلگیری یک داستان با همین مسئله است و فرد در موقعیتی شبیه مسئله قرار میگیرد.
وی تأکید کرد: این نقطه همان جایی است که در آن مخاطب خواهان دانستن بقیه ماجرا میشود.
مقدمدوست خاطرنشان کرد: در بحث ایدهیابی هم پیداکردن موقعیت حائز اهمیت است و، تا این موضوع شکل نگیرد، نمیتوان یک ایده را از میان انبوه ایدهها برای ساخت انتخاب کرد.
وی در ادامه گفت: یکی از کدها و علامتها برای نویسنده این است که هر وقت خواست بقیه چیزی را بداند یعنی یک موقعیت ایجاد شده است.
مقدمدوست سپس، با بیان مثالهایی، به بررسی موقعیتهای مختلف ایجادشده برای یک نویسنده پرداخت و گفت: وقتی شخصیت در موقعیت خود قرار میگیرد، نویسنده هم احساس راحتی میکند و میتواند کار را ادامه دهد و در حقیقت قصه آغاز میشود. حتی اگر بخواهد آسمانوریسمان را به هم ببافد هم نیاز دارد موقعیت بهوجود بیاید.
وی افزود: هرچند میتوان برای آغاز یک مسئله مدلهایی تعریف کرد، این آغاز به همان موقعیت برمیگردد و تمام این آغازِ داستانها نیز از جنس مسئله است.
مقدمدوست تأکید کرد: نویسنده باید در خلق موقعیت ورزیده شود و ایدههای مختلفی را که برای ساخت یک اثر در نظر دارد با خلق یک موقعیت آغاز کند.
دقایق پایانی این کارگاه آموزشی به ارائه سوژههای مخاطبان کارگاه و بررسی موقعیت ایجادشده در این سوژهها بهمنظور ساخت آنها گذشت.
هادی مقدمدوست، سینماگر باسابقه، کارگردانی فیلمهایی نظیر «عطرآلود» و «هیهات» و «سربهمهر»، و نویسندگی فیلمهایی همچون «شعلهور» و «آرایش غلیظ» و «شعلهور» را بر عهده داشته است.