ویدئو | منصور ضابطیان در «آپارات» میزبان ستارگان دوران مدرن می‌شود ویدئو | بخش هایی از گفتگوی جنجالی محمدحسین مهدویان با هوشنگ گلمکانی حادثه در تنکابن | یادی از مرحوم منوچهر حامدی خراسانی، بازیگر سینما و تلویزیون تمدید مهلت ارسال اثر به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به نام مادر | مروری بر مشهورترین مادر‌های سینمای پس از انقلاب اسلامی بومیان جزیره سی پی یو آموزش داستان نویسی | شکل مولکول‌های جهان (بخش اول) همه چیز درباره فیلم گلادیاتور ۲ + بازیگران و خلاصه داستان نقش‌آفرینی کیانو ریوز و جیم کری در یک فیلم کارگردان فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ردپا: پیام انسانی، رمز موفقیت در جشنواره‌های جهانی است اسکار سینمای اسپانیا نامزدهای خود را معرفی کرد برج میلاد، کاخ چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (٢ دی ١۴٠٣) استوری رضا کیانیان در واکنش به بستری‌شدن محمدعلی موحد و آلودگی هوا + عکس صوت | دانلود آهنگ جدید بهرام پاییز با نام مادر + متن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳
سرخط خبرها

آسمان‌وریسمان‌بافتن هم «موقعیت‌یابی» می‌خواهد! | کارگاه هادی مقدم‌دوست در رویداد «روایت شهر»

  • کد خبر: ۱۸۰۳۲۵
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
آسمان‌وریسمان‌بافتن هم «موقعیت‌یابی» می‌خواهد! | کارگاه هادی مقدم‌دوست در رویداد «روایت شهر»
در سومین روز از رویداد «روایت شهر» که با برگزاری کارگاه‌های جنبی همراه است، این بار، هادی مقدم‌دوست به موضوع «موقعیت در روایت» پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، سومین روز از رویداد «روایت شهر» با کارگاه آموزشی هادی مقدم‌دوست و با موضوع «موقعیت در روایت» در کارخانه نوآوری مشهد آغاز شد.

مقدم‌دوست در بخشی از این کارگاه گفت: داستان با «مسئله‌دار شدن» آغاز می‌شود؛ آغاز شکل‌گیری یک داستان با همین مسئله است و فرد در موقعیتی شبیه مسئله قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: این نقطه همان جایی است که در آن مخاطب خواهان دانستن بقیه ماجرا می‌شود.

مقدم‌دوست خاطرنشان کرد: در بحث ایده‌یابی هم پیداکردن موقعیت حائز اهمیت است و، تا این موضوع شکل نگیرد، نمی‌توان یک ایده را از میان انبوه ایده‌ها برای ساخت انتخاب کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از کدها و علامت‌ها برای نویسنده این است که هر وقت خواست بقیه چیزی را بداند یعنی یک موقعیت ایجاد شده است.

مقدم‌دوست سپس، با بیان مثال‌هایی، به بررسی موقعیت‌های مختلف ایجادشده برای یک نویسنده پرداخت و گفت: وقتی شخصیت در موقعیت خود قرار می‌گیرد، نویسنده هم احساس راحتی می‌کند و می‌تواند کار را ادامه دهد و در حقیقت قصه آغاز می‌شود. حتی اگر بخواهد آسمان‌وریسمان را به هم ببافد هم نیاز دارد موقعیت به‌وجود بیاید.

وی افزود: هرچند می‌توان برای آغاز یک مسئله مدل‌هایی تعریف کرد، این آغاز به همان موقعیت برمی‌گردد و تمام این آغازِ داستان‌ها نیز از جنس مسئله است.

مقدم‌دوست تأکید کرد: نویسنده باید در خلق موقعیت ورزیده شود و ایده‌های مختلفی را که برای ساخت یک اثر در نظر دارد با خلق یک موقعیت آغاز کند.

دقایق پایانی این کارگاه آموزشی به ارائه سوژه‌های مخاطبان کارگاه و بررسی موقعیت ایجادشده در این سوژه‌ها به‌منظور ساخت آن‌ها گذشت.

هادی مقدم‌دوست، سینماگر باسابقه، کارگردانی فیلم‌هایی نظیر «عطرآلود» و «هیهات» و «سربه‌مهر»، و نویسندگی فیلم‌‌هایی همچون «شعله‌ور» و «آرایش غلیظ» و «شعله‌ور» را بر عهده داشته است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->